avatar Ten blog rowerowy prowadzi daisy75 z miasteczka Głogów. Mam przejechane 13729.65 kilometrów w tym 1887.06 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 12.94 km/h i się wcale nie chwalę.

Wykres roczny blog rowerowy daisy75.bikestats.pl

• Sprzęt maxbike

Chęciny

Czwartek, 19 lipca 2012 · dodano: 26.07.2012 | Komentarze 0

Kielce - Zalesie - Słowik - Zagórsko - Zawada - Jaskinia Raj - Czerwona Góra - Zelejowa - Chęciny - Góra Zamkowa - Chęciny - Sitkówka - Zagrody - Kielce

Jeden ze świętokrzyskich szlaków © daisy75
Szlak ten powstał w ostatnich latach przy współpracy Kielc i Chęcin oraz dzięki pomocy unijnej. Jego celem jest przedstawienie prehistorii województwa świetokrzyskiego poprzez promocję takich miejsc jak kamieniołomy, jaskinie, kopalnie, rezerwaty oraz muzea przedstawiające zasoby geologiczne regionu. My kierowaliśmy się częsciowo szlakiem czerwonym, częsciowo bez szlaku, kierując się przez kolejne pasma Gór Świętokrzyskich w stronę Chęcin. Kolejno były to: Pasmo Posłowicko-Dymińskie, Pasmo Zgórskie, Pasmo Zelejowskie i Pasmo Chęcińskie.

U stóp Czerwonej Góry - Jaskinia Raj:
Wejście do Jaskini Raj © daisy75
Żeby tu wejść trzeba pomyśleć wcześniej o rezerwacji biletów!

Dawna synagoga w Chęcinach © daisy75
Budynek dawnej synagogi w latach 1638-1939. Liczba ludności żydowskiej dochodziła w miasteczku czasami do 50 a nawet 80%. Zachował się też cmentarz żydowski. Dzisiaj w budynku mieści się dom kultury.

Rynek główny w Chęcinach © daisy75

Miasteczko ulokowane jest u stóp Góry Zamkowej i zachowało średniowieczny układ ulic. Warte zobaczenia oprócz synagogi i Zamku Królewskiego są: kościół św. Bartłomieja, klasztor sióstr bernardynek, klasztor franciszkanów i tzw. "Niemczówka" (zabytkowa kamienica, obecnie Centrum Informacji Turystycznej). Niestety, nie zobaczyliśmy klasztorów, bo po zjechaniu z Góry Zamkowej, musieliśmy uciekać przed burzą.

Chęciny - ratusz, kościół św. Bartłomieja i zamek królewski © daisy75

Zamek w Chęcinach niedaleko Kielc © daisy75
Widok Zamku od strony południowej. Przebywał tu Władysław Łokietek, królowa Bona, a Kazimierz Wielki rozbudował zamek czyniąc go potężną twierdzą i więzieniem. W zamku odbywały się zjazdy rycerstwa, podejmowano ważne decyzje państwowe.
Zamek w Chęcinach z przełlomu XIII i XIV w. © daisy75

Panorama Chęcin z Góry Zamkowej © daisy75
Widać też pasma Gór Świętokrzyskich: Zelejowskie i Zgórskie.

Zamek królewski w Chęcinach © daisy75

Widok z wieży zamkowej w Chęcinach © daisy75
Zalesione wzgórze to Rzepka (356 m n.p.m.), góra w Paśmie Chęcińskim.

Chęciny. Widok z Góry Zamkowej © daisy75
U stóp góry barokowy kościół św. Bartłomieja.